lördag 26 juni 2010

Från Säffle till Sollentuna

Direkt som tåget lämnade Säffle station kände jag hur min andhämtning blev lättare. Huden fick tillbaka sin rätta temperatur och blodet kom upp i rätt tempo. Ta detta på rätt sätt; Det var inte Säffle det var fel på. Det var en kombination av att jag ytterst tveksamt var rätt artist på arrangemanget, avsaknaden av sysslor efter spelningen samt några tragiska och obehagliga bekantskaper i hotellbaren. Jag kommer inte ge upp stan men tills nästa gång ska jag vara bättre förberedd.

Snart nog mellanlandade jag hur som helst i Gbg vilket kändes oerhört främmande. När man bytt stad varje dag i en vecka vänjer sig sinnena vid att inte känna igen sig så jag tittade med helt nya ögon på den Kungsgata jag trampat och betraktat tusentals gånger förut. Dessutom hann jag med en lunch med min bästis Olivia Bergdahl så det var klart värt en snabbis "hemma" även om de mongoliska nudlarna lämnade betydligt mer att önska än sällskapet.

Kontraster mina vänner! Jag får aldrig uppleva dem så tydligt som när jag turnerar i allmänhet och luffar i synnerhet. Från de livsglada tonåringarna i Växjö till den ödsliga stämningen i Säffle och nu satt jag plötsligt och smaskade nygrillad chorizo i ett bostadsrätts-område omgiven av småbarnsföräldrar och deras föräldrar. Solen sken såklart och barnen plaskade i bassängerna. Det var som att jag blivit morfad in i min egen sång "Eldsjäl" fast med mindre torftighet och mera gemyt.

Det hade nog samlats närmare 40 personer i väldigt blandade åldrar och efter en överdådig presentation av Gode Herr Arvebro som stod värd för dagen blev det en mycket sympatiskt visstund i det gröna. Detta finns väldokumenterat då värden var en stor YouTube-entusiast och hade dyr videoutrustning på plats. http://www.facebook.com/reqs.php#!/video/video.php?v=10150212995235072. Hittar kanske en bättre länk men här har ni ett Fb-alternativ i varje fall.

Hatten gick varm och Sollentuna och Tegelhagen kan gratulera sig själva i att tangera Rättviks 55 kr /person vilket sänder dem upp på en delad förstaplats i Luffartoppen. Det blir goda märket på grindposten.


1 kommentar:

  1. Det var synnerligen en trevlig förmidsommarkväll och damerna vart väldigt förtjust i den skamlösa bristen på formathållning med fler yppade 18+ ord på en timme än som någonsin hörts vid Tegelhagens pool.

    Det glädjer mig att det förutom udda korvars servering också blev en Rättviksaktig slant i hatten och "kannan".

    Har lagt upp schyssta killens sång på facebook men har inte än förstått hur man länkar dessa till gruppen eller eventet. (Vilket borde vara det enklaste i världen för en med magister i digital media/kultur.

    Hursom: här är Youtube-länken som med finess kan göras imbeddad.
    http://www.youtube.com/watch?v=BP-tU0QRKsk
    Challenge accepted?

    kram från Sollentuna, imorgon Karlskrona och dagen efter i Malmö.
    /Martin

    SvaraRadera